Domyślny wygląd KDE 4.2

Przedwczoraj, tj 06.01.2009r. odbył się tzw. Artwork Freeze, czyli zamrożenie wszystkich elementów graficznych. Od tej pory nie mogą one ulegać żadnym zmianom poza optymalizacją plików i wprowadzaniu drobnych poprawek. Dlatego też dzisiejszy dzień jest dobrym momentem aby przedstawić domyślny wygląd środowiska KDE w wersji 4.2, która planowana jest na koniec stycznia b.r.

Pulpit

Jak dla mnie rewelacja. Jedyna rzecz, która nie do końca mi pasuje, to za szeroki panel. Osobiście preferuje cieńsze, ale jak kto lubi. To magiczne ‘coś’ w prawym górnym rogu ekranu jest bardzo przydatnym narzędziem. Wg mnie powinno to całkowicie zastąpić menu spod prawego przycisku myszki. Chociaż dla domyślnego pulpitu. Wybierając pulpit z ikonkami menu ppm jest przydatną i myślę, że niezastąpioną funkcjonalnością.

Oxygen-styl okien

Tutaj nie ma się do czego przyczepić. Kolory są dobrane bardzo dobrze, kontrastowo. Dekoracje okien zlewają się z ich wyglądem, co bardzo mi się podoba. No, może jednak jest do czego się przyczepić, chociaż to moja prywatna opinia. A mianowicie cień okien. Bardzo podoba mi się ten z Mac OS X Leopard. W Oxygenie mógłby być chociaż podobny. ;] Mimo to KDE jako całe środowisko wygląda cudownie.

Mimo, iż wciąż korzystam z KDE na maszynie testowej, to używam jej na co dzień, więc śmiało można stwierdzić, że KDE4 jest moim pulpitem do codziennej pracy. Gratulacje dla całego Zespołu KDE i oby tak dalej. Teraz pozostaje czekać na jakieś większe zmiany w trunku i oficjalne wydanie 4.3. Jeszcze raz gratulacje i dzięki za wspaniałą pracę. ;]

Artykuł pochodzi z bloga autora: Domyślny wygląd KDE 4.2

Komentarze (RSS)
Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

48 komentarzy

  1. LordD 11 stycznia 2009 o godz. 14:29 #

    Kolory marne, ciągle ten szary jak w windows98. Kompletnie nie pasuje do panelu, tapety.

    • Sławek 11 stycznia 2009 o godz. 15:06 #

      A widziałeś obecny wygląd KDE 4.2 devel? Mam build 4.1.87 z 20090101 i domyślnie wygląda świetnie. Tutaj faktycznie wiele popsuli, ale kwestia gustu. Nie każdy pulpit musi być cukierkowaty.

    • Rivia 11 stycznia 2009 o godz. 15:23 #

      LordD: "ciągle ten szary jak w windows98"…. rok 2076. O k***a, brakło nam kolorów, po co mamy się powtarzać po poprzednich środowiskach?

    • Plichu 11 stycznia 2009 o godz. 16:00 #

      Kolor mozesz latwo zmienic ;)

  2. Ceonix 11 stycznia 2009 o godz. 14:38 #

    Co z tego że wyjdzie KDE 4.2 za niedługo jak jeszcze wszystkie programy nie są przeportowane ;/

    • Plichu 11 stycznia 2009 o godz. 16:02 #

      ktore?

      amarok jest, k3b tez ale jeszcze nie final, kadu, kaffeine, digikam, psi, acetoneiso…

      Wiadomo ze odrazu nie wszystko jest ale to kwestia czasu…

      • wujek_bogdan 13 stycznia 2009 o godz. 12:23 #

        np. Quanta+

      • d3xter 15 stycznia 2009 o godz. 15:29 #

        Amarok z KDE4 nie ma nawet połowy funkcjonalności z poprzedniej wersji.

        • mgol 19 stycznia 2009 o godz. 18:51 #

          No właśnie, Amarokiem 1.x już się nikt aż tak bardzo nie przejmuje, a 2.x cały czas ma braki w funkcjonalności… Trochę kicha, bardzo lubiłem (i nadal lubię i używam) Amaroka 1.x…

    • Livio 11 stycznia 2009 o godz. 16:15 #

      Przeportowane to raz, a jak działają to dwa…

  3. JaspEr 11 stycznia 2009 o godz. 14:46 #

    Codziennie używam KDE 4.1 (Kubuntu 8.10), zainstalowałem nawet betę 4.2, ale spowodowało to u mnie wywalenie się Kontact i wszystkich "podwładnych" (kmail, akregator). Starcraft, który wcześniej nie sprawiał problemów nawet z włączonymi efektami, pod KDE 4.2 powodował wywrócenie kwin (z włączonymi efektami następowało wywrócenie X.org), no i zniknął mi digiKam.

    Powrót do oryginalnej wersji wymagało całego dnia pracy (chciałem uniknąć reinstalacji systemu).

    Niestety, ale jeśli wydanie KDE 4.2 nic nie poprawi przeniosę się na Gnome'a (gdzie nie ma takich niespodzianek) i poczekam na 4.3 (albo 4.5).

    • falkon 11 stycznia 2009 o godz. 19:13 #

      Taka uroda bety ;) Ma sporo fajnych, nowych udogodnień, ale trzeba się liczyć z tym, że coś może nie działać.

      Betę instaluje się na własną odpowiedzialność i w celach raczej testowych/doświadczalnych. Jak coś nie gra, to piszesz na bugzillę żeby w stabilnym wydaniu błędów już nie było, nie?.

      • jakub 12 stycznia 2009 o godz. 13:30 #

        no tak, ale co innego gdy oficjalna wersja okazuje się betą. A było tak z KDE 4.0 i KDE 4.1.

        Tak, znam tę historię, dlaczego wydano 4.0 w takim stanie a nie innym.

        Po prostu w przypadku KDE4 rozróżnienie beta, wersja oficjalna straciło na znaczeniu – przynajmniej w 4.0 i 4.1.

        • falkon 12 stycznia 2009 o godz. 18:03 #

          Nie zgodziłbym się, że 4.1 było (jest) betą. Brakowało mu pewnych funkcjonalności (wyciętych chyba właśnie ze względu na ich wczesne stadium rozwoju) ale był to już system stabilny. Przynajmniej ja nie miałem żadnych problemów z samym środowiskiem, co najwyżej z aplikacjami (w fazie beta z resztą) takimi jak amarok, digikam itp.

          Niestety nie da się zaprzeczyć, że siłą środowiska są jego aplikacje ale patrząc na zmiany, jakie dokonały się w nowym KDE od wersji alfa, wydanej chyba jakiś rok temu, aż do dzisiaj widzi się olbrzymie tempo rozwoju. Moim zdaniem, daje to duże nadzieje na to, iż otrzymamy w pełni dojrzałe środowisko raczej wcześniej niż później.

        • Bananikus 13 stycznia 2009 o godz. 0:29 #

          Dokładnie. Wczoraj mieliśmy pierwszą rocznicę wydania kde 4.0. Teraz spójrzcie jak wielkie zmiany w tym środowisku zaszły przez zaledwie rok. Jakie inne środowisko ma takie tempo rozwoju?

      • JaspEr 13 stycznia 2009 o godz. 22:59 #

        Ja to doskonale rozumiem. Ale do tej z moich doświadczeń wynika, że w świcie OS Beta = prawie final (zawsze miałem debiana SID/experimantal).

        Ponieważ i tak upgrade-owałem sobie dysk twardy, to od nowa zainstalowałem sobie system i czekam spokojnie na wydanie stabilne.

    • lazy_bum 12 stycznia 2009 o godz. 16:28 #

      chciałem uniknąć reinstalacji systemu

      Lol of the day!

  4. Pacman401 11 stycznia 2009 o godz. 15:00 #

    teraz tak, redaktorzy kierują się tu inną filozofią niż kto kolwiek by oczekiwał ( hmn może temu bo już nie ma o czym pisać to pisze o tym) zamiast opisywać funkcjonalność środowiska graficznego to człowiek pisze mu tu o kolorkach i kontrastach ? czy wy już naprawdę nie macie o czym pisać ?

  5. Sławek 11 stycznia 2009 o godz. 15:07 #

    Te magiczne coś w w górnym rogu ekranu niestety może nie zawsze być dostępne. Ktoś opracował coś zwanego zwyczajny pulpit, a ma to duże szanse wejść na stałe do KDE 4.2 .

    • dos 11 stycznia 2009 o godz. 17:21 #

      Jeśli chodzi ci o kontener pulpitu z ikonami, to nie wiem, co ma jedno do drugiego ;)

      • Sławek 11 stycznia 2009 o godz. 20:05 #

        Chodzi mi o kontener pulpitu bez ikon, ale również bez "magicznej" muszelki. Można tam jedynie umieszczać plasmoidy. To coś może się pojawić w KDE, ale to już kwestia użytkowników, co wybiorą.

  6. Kde_od_lat 11 stycznia 2009 o godz. 17:14 #

    "Ktoś opracował coś zwanego zwyczajny pulpit, a ma to duże szanse wejść na stałe do KDE 4.2 ."

    Chwała temu człowiekowi, czcić go będę po wszystkie czasy bo zaprawdę powiadam wam: "Plasma ssie!"

    • ArchMan 20 stycznia 2009 o godz. 2:21 #

      Nie rozumiem, czemu w każdym wątku o KDE pojawjają się ludzie, którzy muszą narzekać Plasmę, wymagania, albo inne nowości KDE4.

      Kochani!

      Świat ciągle idzie to przodu i trzeba to zaakceptować. Sama Plasma jest o wiele bardziej funkcjonalna od zwykłego pulpitu. Chociażby taki FolderView – moim zdaniem genialne rozwiązanie. Mogę mieć jednocześnie na pulpicie pliki z kilku folderów, ale ciągle pogrupowane w wygodny sposób. To bardzo ułatwia życie.

  7. Yatmai 11 stycznia 2009 o godz. 20:18 #

    Wygląda fajnie, tylko kurwa funkcjonalność… :/

    • Bananikus 13 stycznia 2009 o godz. 0:32 #

      Boże święty. Niedługo tu wszyscy będą się wyzywać i przeklinać jak się tylko da…. niedługo w co drugim komentarzu będzie "Kurwa, KDE 4 ssie, wypierdalać mi z tym gównem". Takie komentarze powinny być moderowane, a tu jeszcze plusy lecą….

      • kie 13 stycznia 2009 o godz. 15:40 #

        No cóż wypowiedzi niecenzuralne powinny być moderowane bądź usuwane ale dobrze opisują stan rzeczy. Po aktualizacji z Ubuntu 8.04 do 8.10 szybko wróciłem do KDE 3.5.10 (czyli 8.04) a teraz widzę, że użytkowanie 9.04 też stoi pod znakiem zapytania. Jednocześnie dalej brak oficjalnego wsparcia dla KDE3 w nowszych wydaniach systemu. Sytuacja jest zatem patowa.

  8. alf 11 stycznia 2009 o godz. 22:06 #

    tak, jest zamrożony, jak odpalam KDE to cały wygląd jest zamrożony, nic nie działa, procek się grzeje, wiatraki chodzą, gratuluję tfurcom (przez duże TFU).

  9. Piotrek 11 stycznia 2009 o godz. 22:18 #

    Nie wiem czy wy ludzie wiecie ale od 8 stycznia jest dostępna wersja RC :)

  10. marcinsud 11 stycznia 2009 o godz. 23:08 #

    więc jednak nie przywrócili wcześniejszego wyglądu panelu, niestety, an szczęście w automagicznym downloadzie jest elegance

  11. Gunther 11 stycznia 2009 o godz. 23:40 #

    4.1 używam od jakiegoś czasu. Wpierw na ubuntu, ale nie działało zbyt dobrze. od czasu wydania Mandrivy 2009 jestem zadowolony. Zdarzają się jeszcze niekiedy problemy, ale jak sobie przypomnę co robiło kde 3, aż do wersji 3.3, to jest na prawdę nieźle (dopiero 3.4 było w miarę stabilne, a 3.5 to oczywiście super). W każdym razie źle nie jest. Czekam jeszcze na poprawienie kilku kluczowych dla mnie aplikacji (np. digikam – wersja z "czwórki" jest fajna, ale nadal niezbyt stabilna i parę rzeczy w niej nie działa) i kilku "ficzerów" (np. przydało by się tak wygodne okno z wyborem opcji po zamontowaniu nowego urządzenia jakie było w 3.5). Na początku kląłem na "czwórkę" straszliwie, ale teraz jest ok. Pomimo to uważam nada, że umieszczanie jej jako standardowego pulpitu w kilku ostatnich dystrybucjach było przedwczesne.

    • lazy_bum 12 stycznia 2009 o godz. 16:30 #

      Na początku kląłem na “czwórkę” straszliwie, ale teraz jest ok. Pomimo to uważam nada, że umieszczanie jej jako standardowego pulpitu w kilku ostatnich dystrybucjach było przedwczesne.

      Trzeba było kląć na developerów tych dystrybucji, a nie na KDE4. Każdy kto się odrobinę interesował dobrze wiedział, że "wczesne" wersje będą średnio używalne…

  12. Adam 12 stycznia 2009 o godz. 0:13 #

    Szkoda, że wygląda jak Windows Vista :D

    • falkon 12 stycznia 2009 o godz. 9:54 #

      To Vista/Win7 wygląda, jak KDE ;)

    • soda2 12 stycznia 2009 o godz. 21:53 #

      1. uważam że Vista jest ładna, czy fajna, czy dobra, czy funkcjonalna… nie wnikam. ale jest ładna.

      2.to proponuję wam, i innym krzykaczom którzy wolą KDE3 zamiast narzekać zacząć rozwijać KDE3 od początku – przecież macie kod dostępny publicznie więc w czym problem, nie widze problemu rozwijać ciągle obu KDE

  13. qwak 13 stycznia 2009 o godz. 12:06 #

    Niech popracują lepiej nad wydajnością zwłaszcza przetwarzaniem grafik svg. Płynna zmiana rozmiaru panelu jest niemożliwa nawet na mega szybkim komputerze. A tray się dalej kaszani buuu :(

  14. Tomasz Dudzik 14 stycznia 2009 o godz. 20:36 #

    Gdzieś czytałem, że mają zrezygnować z protokołu traya. Ciekawe czym go zastąpią. W OS X dobrze jest to rozwiązane.

  15. vampire 15 stycznia 2009 o godz. 22:01 #

    KDE4 wyglada fajnie i jest dosc funkcjonalne tylko czemu musi byc tak powolne?

    Dwa dni z nim walczylem, skonczylo sie przejsciem na GNOME.

    Na nowym laptopie z T9300, 4GB RAM i GF8400 problemem dawalo sie zaobserwowac load CPU ~ 40% majac otwarty tylko terminal z top'em.

    Sorry ale to gorsze niz wydajnosc pulpitu Visty. Przy probie zminimalizowania okna czy przewijania zawartosci karta graficzna wchodzila na maksymalne taktowanie a obciazenie cpu wynosilo blisko 100%. Tak sie nie da pracowac, bo bateria ktora normalnie wystarcza na 6h pracy jest konsumowana w 3.5.

    • vampire 15 stycznia 2009 o godz. 22:02 #

      pierwsze zdanie mialo brzmiec:

      "Na nowym laptopie z T9300, 4GB RAM i GF8400 dawalo sie zaobserwowac load CPU ~ 40% majac otwarty tylko terminal z top’em."

      • oldfield 16 stycznia 2009 o godz. 14:24 #

        Najnowsze stery Nvidii dają lepszą wydajność. Generalnie błąd leży po stronie producenta, a nie twórców KDE

  16. Tomasz Dudzik 15 stycznia 2009 o godz. 22:31 #

    U mnie przy włączonych efektach KWina cpu wynosi 2, czasem 5%. Najnowsze stery od NVIDII masz?

  17. xantir 18 stycznia 2009 o godz. 3:10 #

    Jesli ta wersja będzie działać tak jak wersja 4.1 to ja narazie KDE dziękuje

  18. riklaunim 21 stycznia 2009 o godz. 12:13 #
  19. OlekJ 21 stycznia 2009 o godz. 18:52 #

    Jak sie nie pojawi w repo do sida nie tykam.

  20. mlody admin 28 stycznia 2009 o godz. 18:08 #

    "Jak sie nie pojawi w repo do sida nie tykam." i z tym sie zgadzam w 100% :)

  21. John Posępne Jajo 7 lutego 2009 o godz. 19:24 #

    Tylko że w repo sida nie ma go z tego powodu, że jeszcze nie wyszedł stabilny lenny… gdyby było inaczej to zarówno OpenOffice 3 jak i KDE 4.1 a teraz 4.2 by były w repo sida.

(wymagane)
URI
Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

Literówki najlepiej zgłaszać jabberem: michuk@jakilinux.org lub kocio@jabber.org!

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="jaklinux.org">Linux dla każdego</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <del>tekst przekreślony</del>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.